گرمایش زمین چه تاثیری بر سلامت ما خواهد داشت؟

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تغییرات آب و هوایی یکی از خطرات اصلی سلامت جهانی در آینده خواهد بود. کارشناسان هشدار می‌دهند که بحران آب و هوا یک بحران بهداشتی است. بنابراین، تغییرات آب و هوایی چگونه بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد؟

در مقاله‌ای خبری در سایت بلژیکی 7Sur7 به اثرات گرمایش زمین بر سلامت انسان پرداخته شده است.

مقاله با این مشاهده آغاز می‌شود: ده سال پیش، وقتی در اواسط تابستان در سراسر کشور رانندگی می‌کردید، شیشه جلوی ماشین شما پر از حشرات مرده می‌شد. امروز، اگر این آزمایش را انجام دهید، جلوی ماشین شما نسبتاً تمیز خواهد ماند.

به گفته پیتر ون دن هازل، کارشناس بهداشت محیط، این یافته شگفت‌انگیزی است. پیتر ون دن هازل، پزشک متخصص در پزشکی محیط زیست، مدت‌هاست که اثرات گرمایش زمین بر سلامتی انسان را مورد مطالعه قرار داده و سعی در یافتن راه‌حل‌هایی داشته است.

هازل می‌گوید: حشرات کمتری وجود دارد. یک عرصه حفاظت از محیط زیست در هلند وظیفه شمارش حشرات را بر عهده دارد می‌گوید؛ «قبلاً حداقل ۵۰۰ گونه مختلف از حشرات وجود داشت. اکنون آنها تنها ۱۰ گونه می‌شمارند. این ثابت می‌کند که اشتباهاتی در کار است.»

سازمان جهانی بهداشت چندین بار زنگ خطر را به صدا درآورده و در مورد تأثیر مخرب تغییرات آب و هوایی بر سلامت ما هشدار داده است.

هانس کلوگه، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا، تاکید می‌کند: من همیشه می‌گویم که بحران آب و هوا یک بحران بهداشتی است.

ماه گذشته که با موج گرما و آتش‌سوزی در سراسر جهان مشخص شد، ۳۳/۰ درجه سانتیگراد گرمتر از رکوردشکنی جولای ۲۰۱۹ (۶۳/۱۶ درجه سانتیگراد) بود.

دمای هوا در سراسر جهان افزایش یافت: ۴۸ درجه در ساردینیا و سیسیل، ۵۲ درجه در چین و ۴۳ درجه طی ۱۹ روز متوالی در شهر فونیکس ایالات متحده آمریکا. تابستان ۲۰۲۲ بیش از ۱۸۰۰۰ مرگ ناشی از گرما، به ویژه در ایتالیا را به همراه داشت.

به گفته ون دن هازل، عواقب این وخامت در حال حاضر در هلند احساس می‌شود.

هازل خاطرنشان می‌کند: رفته‌رفته بیشتر مردم از آلرژی رنج می‌برند. دما در حال افزایش است. تنوع زیستی در حال کاهش است، کیفیت خاک رو به کاهش است و آب‌های آلوده مشکلات ما را بیشتر و بیشتر می‌کند.

هازل می‌افزاید این بدون شک بزرگترین فاجعه زمان ما است. من فکر می‌کنم ما هنوز در درک مقیاس این رویداد ناتوان هستیم، واقعاً نمی‌توانیم بفهمیم چه اتفاقی می‌افتد. گاهی اوقات ما بیش از حد روی افزایش دما تمرکز می‌کنیم. ولی بحران آب و هوا بر تنوع زیستی، کاربری زمین، اقیانوس‌ها و مواد شیمیایی نیز تأثیر می‌گذارد.

این کارشناس بهداشت محیط بیان می‌کند: در قرن گذشته هر ده سال یا حتی بیست سال یک بیماری همه‌گیر جدید پدیدار شده است که در قرن بیست و یکم شاهد افزایش فراوانی آن‌ها هستیم: ویروس کرونا، سارس، مرس، ویروس چیکونگونیا و همچنین ما مجبور بودیم با آتش دانگ و ویروس نیل غربی نیز مقابله کنیم. اگر همه اینها را در نظر بگیریم، فکر می‌کنم تعداد همه‌گیری‌ها دو یا حتی سه برابر می‌شود. اما چگونه می‌توانیم این را به وضوح توضیح دهیم تا مردم بفهمند؟ به آنها می‌گویند که همه چیز خوب خواهد شد و لازم نیست که به این زودی نگران شوند.

هازل با تأکید بر اینکه «تنوع زیستی در حال تغییر است»، مثالی که روی شیشه جلوی خودرو آورده شده است، این موضوع را ثابت می‌کند، گفت: انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از دامداری و کشاورزی فشرده یکی از عوامل گرمایش جهانی است و این موضوع بر عرضه مواد غذایی ما تأثیر می‌گذارد. استفاده بی‌رویه از خاک به فقیر شدن آن منجر می‌شود. مواد ضروری حذف می‌شوند و طبیعت زمان کافی برای تجدید خاک را ندارد. به همین دلیل است که برخی از محصولات حاوی مواد معدنی کمتری هستند.

هازل اثرات سلامتی این وضعیت را به شرح زیر خلاصه می‌کند:

این مواد معدنی برای عملکرد مناسب بدن، سیستم آنزیمی و تولید هورمون ضروری هستند. اگر این مواد معدنی نباشند، این سیستم‌ها دیگر به درستی کار نخواهند کرد. از نظر عملی، این بدان معناست که افراد بیشتری از بیماری‌های مزمن رنج خواهند برد، مستعد عفونت می‌شوند و بهبودی دشوارتر می‌شود.